Załącznik
nr 1 do uchwały Rady Pedagogicznej nr 6/2022/2023 z dnia 13.09.2022 r.
i uchwały
nr 1/22 Rady Rodziców z dnia 13 września 2022 r.
Szkolny program
wychowawczo-profilaktyczny
realizowany przez Szkołę Podstawową
w Homrzyskach
Podstawa prawna:
·
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z
2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
·
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta
przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z
1991 r. nr 120, poz. 526).
·
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 ze zm.).
·
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1481).
·
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287,
1680 i 1681).
·
Ustawa z 26 października 1982r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2018
r. poz. 2137 i 2244 ze zm.).
·
Ustawa z 29 lipca 2005r. o
przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 852).
·
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie
zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.
Dz.U. z 2018 r. poz. 1466 i 2227 ze zm.).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach
i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej,
informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z
2015 r. poz. 1249 ze zm.).
·
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26
czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania
wychowawczej funkcji szkoły i placówki ((Dz.U. z 2019 r. poz. 1194).
·
Statut Szkoły Podstawowej w Homrzyskach
·
Rozporządzenie
Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wraz z późniejszymi zmianami.
Priorytety
Ministra Edukacji Narodowej
II Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w
duchu wartości i poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania
dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartość kultury
Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów
z rówieśnikami, także z przedstawicielami innych kultur. Szkoła
stwarza warunki umożliwiające indywidualny rozwój każdego ucznia oraz
dostosowuje nauczanie do jego indywidualnych możliwości. Kładzie nacisk na
integrację z dziećmi niepełnosprawnymi. Szkoła zapewnia pomoc
we wszechstronnym rozwoju ucznia w wymiarze intelektualnym,
psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczna i pedagogiczną uczniom.
Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości, jako postaw życia w
społeczeństwie i państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego, tolerancji
i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu
przez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawieniu się zachowań ryzykownych, kształtowanie
postawy odpowiedzialności za siebie oraz troska o bezpieczeństwo uczniów,
nauczycieli i rodziców.
III
Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej w Homrzyskach jest przygotowanie
uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania
samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń
kończący szkołę:
· kieruje
się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
· zna
i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
· szanuje
siebie i innych,
· jest
odpowiedzialny,
· zna
historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega
zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
· zna
i rozumie zasady współżycia społecznego,
· jest
tolerancyjny,
· korzysta
z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i
technologie informatyczne,
· jest
ambitny,
· jest
kreatywny,
· jest
samodzielny,
· posiada
wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje
odpowiedzialne decyzje w trosce bezpieczeństwo własne i innych,
· szanuje
potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
· jest
odporny na niepowodzenia,
· integruje
się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.
IV Działalność wychowawcza obejmuje:
1.
Współdziałanie
całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności
i postaw określonych w sylwetce absolwenta.
2.
Kształtowanie
systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą
do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje podejmowane są w
poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych.
3.
Współpracę
z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości
oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia
oraz zachowań proekologicznych.
4.
Wzmacnianie
wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.
5.
Kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz
relacji uczniów z nauczycielami i nauczycieli z rodzicami.
6.
Doskonalenie
umiejętności nauczycieli w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami
oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów.
7.
Wzmacnianie
kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców lub opiekunów poprzez stałą
współpracę i wymianę doświadczeń.
8.
Kształtowanie
u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach
z zakresu wolontariatu.
9.
Przygotowanie
uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej.
10.
Wspieranie
edukacji rówieśniczej.
Działalność edukacyjna w szkole polega również na stałym
poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów, ich rodziców
lub opiekunów, nauczycieli z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu
życia.
V
Działalność profilaktyczna obejmuje:
1. Wspieranie wszystkich uczniów w
prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem
jest ograniczanie zachowań ryzykownych.
2. Wspieranie uczniów, którzy ze
względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne
są w wyższym stopniu narażeni na zachowania ryzykowne.
3. Realizowanie wśród uczniów oraz
ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia.
4. Przygotowanie oferty zajęć
rozwijających zainteresowania i uzdolnienia jako alternatywnej, pozytywnej
formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby.
5. Kształtowanie i wzmacnianie norm
przeciwnych używaniu środków niebezpiecznych dla zdrowia.
6. Doskonalenie zawodowe
nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej.
VI Struktura
oddziaływań wychowawczych
1. Dyrektor
szkoły:
a)
stwarza
warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
b)
sprawuje
opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez aktywne działania prozdrowotne,
c)
dba
o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
d)
inspiruje
nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie
kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych
działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem
jest rozwijanie kompetencji uczniów,
e)
stwarza
warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych
organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub
rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej,
opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
f)
współpracuje
z zespołem wychowawców, pedagogiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim,
wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
g)
czuwa
nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
h)
nadzoruje
zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad
oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
i)
nadzoruje
realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Rada
pedagogiczna:
a)
uczestniczy
w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań
profilaktycznych,
b)
opracowuje
projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z
Radą Rodziców,
c)
opracowuje
i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach
zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
d)
uczestniczy
w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
e)
uczestniczy
w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
3. Wychowawcy
klas:
a)
diagnozują
sytuację wychowawczą w klasie,
b)
rozpoznają
indywidualne potrzeby uczniów,
c)
na
podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym
Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla
klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu
klasowego i potrzeby uczniów,
d)
przygotowują
sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
e)
zapoznają
uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi
zwyczajami, tradycjami szkoły,
f)
są
członkami zespołu wychowawców, zespołu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i
wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
g)
oceniają
zachowanie uczniów swojej klasy zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
h)
współpracują
z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem
szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami specjalnych potrzebach,
i)
wspierają
uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
j)
rozpoznają
oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
k)
dbają
o dobre relacje uczniów w klasie,
l)
podejmują
działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
m)
współpracują
z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i
młodzieży,
n)
podejmują
działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.
4.
Zespół wychowawców:
a)
opracowuje
projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży
demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami
działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania
nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
b)
analizuje
i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
c) ustala potrzeby w zakresie
doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających
pracę w roli wychowawcy,
d) przygotowuje analizy i
sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
e) inne wynikające ze specyfiki
potrzeb danej szkoły.
5. Pedagog specjalny:
a)
diagnozuje środowisko wychowawcze,
b)
zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
c)
współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej
troski wychowawczej lub stałej opieki,
d)
zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla
uczniów,
e)
współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i
profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
f)współpracuje z placówkami wspierającymi proces
dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze
profilaktycznym w tym z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Priorytety
wychowawczo- profilaktyczne dla I i II etapu edukacyjnego
I ETAP EDUKACYJNY – KLASY I-III
Obszar
działań wychowawczych |
Priorytetowe zadania do realizacji |
Sfera fizyczna – edukacja zdrowotna |
·
Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, ·
Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny
osobistej i aktywności fizycznej; ·
Kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu
stylowi życia w aspekcie fizycznym i psychicznym; ·
Rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w
swoim środowisku; ·
Kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności
adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki. |
Sfera psychiczna – bezpieczeństwo, profilaktyka zachowań ryzykownych |
·
Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach
życiowych, ·
Kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i
zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych; ·
Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania
informacji z różnych źródeł, korzystania z technologii informacyjno –
komunikacyjnych, ·
Kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na
zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z
anonimowości kontaktów, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z
komputera, Internetu i multimediów; ·
Przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i
urządzeń technicznych, bezpiecznego organizowania zajęć ruchowych i
poruszania się po drogach; ·
Przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji; · Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy. |
Strefa społeczna – budowanie relacji i kształtowanie postaw społecznych |
·
Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych; ·
Kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł; ·
Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z
rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z
zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej; ·
Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego
i innych ludzi; ·
Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli
ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju; ·
Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na calu
pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów. |
Strefa aksjologiczna – kultura, przekaz norm i wzorów zachowań, kształtowanie osobowości, tożsamości |
·
Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych
sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę
wypowiadania się; ·
Kształtowanie umiejętności analizy prostych sytuacji wychowawczych,
odróżniania dobra od zła; ·
Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji
i kultury własnego narodu, a także poszanowania
innych kultur i tradycji, ·
Uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego,
lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność; ·
Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami
literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury
i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego
dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla
dzieci; ·
Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od
religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju
intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie
działań w celu zapobiegania dyskryminacji; ·
Inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw oraz pracy
zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i
otoczenia; ·
Przygotowanie do radzenia sobie w sytuacjach codziennych wymagających
umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów;
·
Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i
rozwijanie własnych zainteresowań; ·
Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach
ekspresji; ·
Kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie
ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz
brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania; |
II ETAP EDUKACYJNY – KLASY
IV-VIII
Obszar
działań wychowawczych |
Priorytetowe zadania do realizacji |
|
KLASY IV-VIII |
||
Sfera fizyczna –
edukacja zdrowotna |
|
|
Sfera psychiczna – bezpieczeństwo, profilaktyka zachowań ryzykownych |
·
Budowanie atmosfery otwartości i przyzwolenia na dyskusję. ·
Eliminowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania
problemów. ·
Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych
technologii informacyjnych. ·
Rozwijanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z
innymi. ·
Zwiększanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi
związanych. ·
Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania. ·
Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do
angażowania się w prawidłowe i zdrowe
zachowania. · Zapewnienie odpowiedniego wsparcia uczniom z Ukrainy |
|
Strefa społeczna –
budowanie relacji i kształtowanie postaw społecznych |
·
Kształtowanie
podstawy patriotycznych i obywatelskich. -
znaczenie
obchodów rocznic ważnych wydarzeń państwowych. -
dbałość
o miejsca pamięci narodowej. -
budowanie
właściwego wzorca patrioty i świadomego obywatela. -
sumienne
wykonywanie powierzonych obowiązków, odpowiedzialność za wyniki pracy,
zachowania ·
Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi. ·
Uświadomienie
uczniom potrzeby bycia tolerancyjnym wobec innych. ·
Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę
współdziałania. ·
Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb. ·
Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób oraz osób
z innego państwa. ·
Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej. ·
Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich
sytuacji (wolontariat). ·
Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub,
drużyna, wspólnota). ·
Kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi, ich sposobów
rozwiązywania problemów, · Kształtowanie
konstruktywnego obrazu własnej osoby, np. świadomości mocnych i słabych
stron. · Rozwijanie
świadomości roli i wartości rodziny w życiu człowieka. · Rozwijanie samorządności. |
|
Strefa aksjologiczna –
kultura, przekaz norm i wzorów zachowań, kształtowanie osobowości, tożsamości |
·
Uwrażliwianie na kwestie moralne, kształcenie umiejętności właściwego, zgodnego z pojętymi
normami, zachowania się w różnych sytuacjach życiowych. ·
Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia. ·
Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze. ·
Podnoszenie poziomu świadomego czytelnictwa, ·
Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów. ·
Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw.
· Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji. |
Zajęcia z wychowawcą
Nauczyciele dokonują wyboru tematyki stosownie
do poziomu i zdiagnozowanych problemów wychowawczych w klasach. Zawierają je w
swoich rocznych planach wychowawczych. Tematy lekcji mogą także proponować
uczniowie, wychowawcy, rodzice. Wychowawca wspiera swoimi działaniami rodziców
w procesie wychowania dziecka we wszystkich wymiarach - intelektualnym,
psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
W celu uaktywnienia i integracji zespołu klasowego powinien zachęcać
uczniów i współorganizować z nimi; różne imprezy klasowe – kulturalne,
sportowe, wycieczki, wyjazdy do kina czy do teatru. Podejmować wspólne
działania w zakresie edukacji prozdrowotnej, walki z nałogami – narkomanią,
nikotynizmem i alkoholizmem poprzez udział w konkursach wiedzy o
szkodliwości nałogów, tworzenie gazetek tematycznych, spotkania ze
specjalistami z zakresu przeciwdziałania patologiom społecznym.
Zadania wychowawczo- profilaktyczne w roku
szkolnym 2022/2023
Lp. |
Zadanie |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoby
odpowiedzialne |
1. |
Zwiększenie
bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i poza nią. |
Nadzór nauczycieli podczas pełnionych
dyżurów. |
na bieżąco |
nauczyciele i wychowawcy klas, dyrektor |
Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się na
terenie szkoły oraz w drodze do i ze szkoły. |
na początku roku szkolnego i w trakcie roku |
wychowawcy klas |
||
Zapoznanie uczniów z regulaminami poszczególnych pracowni,
bibliotek, korzystanie z obiektów sportowych. |
na początku roku szkolnego |
Nauczyciele |
||
Zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw na przerwach
śródlekcyjnych, w czasie wolnym podczas ferii i wakacji oraz podczas
wycieczek szkolnych. |
cały rok, w zależności od potrzeb |
wychowawcy klas, nauczyciele dyżurujący |
||
Zapoznanie uczniów z zasadami współżycia społecznego:
pogadanki i warsztaty w klasach dotyczące norm społecznych, ich
przestrzegania i respektowania. |
na bieżąco |
wychowawcy, pedagog, |
||
Poznawanie zasad ruchu drogowego. Egzaminy na kartę
rowerową. |
wg programu |
nauczyciel techniki |
||
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z
komputera i Internetu. Zagrożenia związane z niewłaściwym użytkowaniem
komputera – uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, ochrona przed
niepożądanymi treściami oraz kontaktami z użytkownikami sieci internetowej
(portale społecznościowe), cyberprzemoc. |
wg programu |
nauczyciel informatyki, wychowawcy klas, pedagog specjalny |
||
Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy,
postępowania w razie wypadku czy zagrożenia zdrowia. |
wg programu |
nauczyciele, nauczyciel edb |
||
2. |
Eliminowanie
zachowań agresywnych i przemocy w szkole |
Rozwijanie u uczniów umiejętności interpersonalnych. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, pedagog specjalny |
Zorganizować warsztaty dla
uczniów na temat radzenia sobie w trudnych sytuacjach i wzmacniania postaw asertywnych. |
listopad |
dyrektor, wychowawcy klas, pedagog specjalny |
||
Przypomnienie ze Statutu Szkoły system kar i nagród.
Kontrola zachowań pozytywnych i
negatywnych, bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych. |
wrzesień/na bieżąco |
wychowawcy |
||
Spotkania zespołu wychowawczego. |
w razie potrzeby |
dyrektor, wychowawca, pedagog specjalny rodzic/opiekun prawny |
||
Kształtowanie postawy szukania pomocy u innych osób (np. rodzic, inny kolega,
nauczyciel, pedagog, itp.) |
na bieżąco |
nauczyciele i wychowawcy klas pedagog specjalny |
||
3. |
Rozwijanie
umiejętności współżycia społecznego |
Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego. |
wrzesień/ październik |
opiekunowie samorządu
|
Opracowanie klasowych kodeksów zachowania. |
początek roku szkolnego |
wychowawcy klas |
||
Integrowanie zespołów klasowych – imprezy klasowe,
wycieczki, wyjścia do kina, itp. |
na bieżąco |
wychowawcy klas |
||
Uczenie sposobów porozumiewania się w grupie rówieśniczej oraz rozwiązywania konfliktów, np.
dyskusja, sztuka negocjacji – zajęcia psychoedukacyjne w klasach, rozmowy
indywidualne. |
na bieżąco |
nauczyciele i wychowawcy klas, pedagog specjalny |
||
Kształtowanie postaw tolerancji wobec osób odmiennych,
słabszych, niepełnosprawnych itp. |
na bieżąco |
nauczyciele i wychowawcy klas, pedagog specjalny |
||
Podnoszenie kultury osobistej uczniów oraz dobrego
zachowania w szkole i poza nią. |
na bieżąco |
nauczyciele i wychowawcy klas pedagog specjalny |
||
Uświadamianie rodziców o działaniach, jakie są
podejmowanie w szkole, aby zapobiegać agresji i przemocy. |
na bieżąco |
Dyrektor, pedagog specjalny, wychowawcy klas |
||
Kształtowanie postaw patriotycznych poprzez udział w
uroczystościach szkolnych i czynne uczestnictwo w obchodach świąt
narodowych. |
na bieżąco |
nauczyciele i wychowawcy klas pedagog specjalny, rodzice |
||
Zwrócenie uwagi na strój, nauka na pamięć tekstu całego
hymnu państwowego. Uczenie szacunku wobec symboli narodowych. Poznanie
historii i tradycji własnego regionu. |
na bieżąco |
wychowawcy klas |
||
Tworzenie gazetek tematycznych związanych z rocznicami
ważnych wydarzeń. |
na bieżąco |
wychowawcy klas |
||
4. |
Rozszerzenie
działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia, rozwijanie postawy
odpowiedzialności za środowisko naturalne |
Wyrabianie nawyków estetycznych poprzez dbałość o swój
wygląd zewnętrzny i higienę osobistą. Kształtowanie nawyków właściwego
odżywiania się i ubierania – pogadanki. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, |
Uczestnictwo w programach promujących zdrowy styl życia: ·
w
klasach I -V –„Owoce w szkole” ”Szklanka mleka” |
na bieżąco |
wychowawcy klas |
||
Uczenie radzenia sobie z problemami okresu dojrzewania –
pogadanki. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, pielęgniarka, nauczyciel WDŻ, pedagog specjalny |
||
Diagnoza uczniów pod kątem problemów zdrowotnych. Badania przesiewowe wśród wszystkich uczniów – badanie wad
postawy. |
wg terminarza badań |
pielęgniarka szkolna, nauczyciel w-f |
||
Przekazywanie uczniom i rodzicom informacji, sporządzanie
gazetek tematycznych na temat zdrowego trybu życia. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, pedagog specjalny |
||
Właściwe organizowanie sobie dnia pracy i czasu wolnego.
Propagowanie aktywności fizycznej. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, nauczyciele wychowania fizycznego |
||
Zajęcia edukacyjne dot. szkodliwości substancji
psychoaktywnych - nikotyny, alkoholu oraz napojów energetycznych. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, pedagog specjalny, pielęgniarka |
||
|
|
Wzmocnienie edukacji
ekologicznej. |
na bieżąco |
dyrektor, wychowawcy klas, nauczyciele |
5 |
Profilaktyka
uzależnień |
Kształtowanie postawy asertywności wśród uczniów i
umiejętności odmawiania. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, pedagog specjalny, |
Zajęcia dotyczące przeciwdziałaniu przemocy w Internecie, uzależnienia od komputera, świadomego korzystania z
komputera i portali społecznościowych, cyberprzemoc. |
na bieżąco |
nauczyciel
informatyki, wychowawcy klas, pedagog specjalny, |
||
Pedagogizacja rodziców w sprawie zagrożeń w sieci
komputerowej. |
grudzień |
dyrektor, pedagog specjalny, wychowawcy |
||
Rozpoznawanie problemu palenia papierosów i używania
innych środków uzależniających. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, pedagog specjalny |
||
Prowadzenie zajęć służących poznaniu swoich słabych
i mocnych stron, przezwyciężaniu własnych kompleksów, poznanie źródeł stresu
i radzenia sobie z nim. |
na bieżąco |
wychowawcy klas, pedagog specjalny, |
||
6. |
Podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie motywacji do własnego rozwoju, podniesienie poziomu czytelnictwa wśród uczniów. |
Rozbudzanie ciekawości, zachęcanie i motywowanie
uczniów do nauki poprzez stosowanie nowoczesnych technik i metod pracy z
uczniem. |
w trakcie roku szkolnego |
nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny |
Rozwijanie umiejętności kreatywnego spędzania czasu
wolnego oraz indywidualnych zainteresowań uczniów poprzez organizację
różnorodnych zajęć pozalekcyjnych i imprez szkolnych. |
w trakcie roku szkolnego |
nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny |
||
Stwarzanie możliwości odniesienia sukcesu wszystkim
uczniom, niezależnie od ich możliwości psychofizycznych. |
w trakcie roku szkolnego |
nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny, |
||
Stworzenie możliwości rozwijania zainteresowań uczniom
zdolnym poprzez ich udział w kółkach zainteresowań, konkursach, dostosowanie
wymagań edukacyjnych do wyższych możliwości intelektualnych. |
na bieżąco |
nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny |
||
Propagowanie czytelnictwa wśród uczniów- działania w
ramach planu rozwoju czytelnictwa. |
na bieżąco |
nauczyciele, wychowawcy klas, bibliotekarze |
||
Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów –
prezentacja ścieżki kariery, wkładu własnej, systematycznej pracy. |
na bieżąco |
Nauczyciel doradztwa zawodowego, wychowawcy klas |
||
Rozwijanie kompetencji informatycznych, matematycznych i
przyrodniczych, poprzez organizację konkursów przedmiotowych i tematycznych. |
na bieżąco |
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
||
|
|
|
|
|
7. |
Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 |
Podnoszenie jakości edukacji
poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne
wszystkich uczniów- organizacja zajęć wspomagających i rozwijających
zainteresowania. |
Na bieżąco |
dyrektor, nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny |
Ewaluacji programu
wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu
informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia
skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana
będzie poprzez:
1. Obserwację zachowań uczniów i
zachodzących w tym zakresie zmian.
2. Analizę dokumentacji.
3. Rozmowy z rodzicami.
4. Wymianę spostrzeżeń w zespołach
wychowawców i nauczycieli.
5. Sprawozdanie wychowawców z
realizacji klasowych programów wychowawczych.
6. Wyniki ankiet.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej w Homrzyskach.