Załącznik nr 1 do uchwały Rady Pedagogicznej nr 6/2022/2023 z  dnia  13.09.2022 r.

 

i uchwały nr 1/22 Rady Rodziców z dnia 13 września 2022 r.

                                                                                                                   

 

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny

realizowany przez Szkołę Podstawową

w Homrzyskach

Podstawa prawna:

·       Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).

·       Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).

·       Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 ze zm.).

·       Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1481).

·       Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148,  1078, 1287,  1680 i 1681).

·       Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 2137 i 2244 ze zm.).

·       Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 852).

·       Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1466 i 2227 ze zm.).

·       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).

·       Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki ((Dz.U. z 2019 r. poz. 1194).

·       Statut Szkoły Podstawowej w Homrzyskach

·       Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wraz z późniejszymi zmianami.

 

Priorytety Ministra Edukacji Narodowej

  1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

 

  1. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
  2. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
  3. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

II Misja szkoły

 

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartość kultury Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także z przedstawicielami innych kultur. Szkoła stwarza warunki umożliwiające indywidualny rozwój każdego ucznia oraz dostosowuje nauczanie do jego indywidualnych możliwości. Kładzie nacisk na integrację z dziećmi niepełnosprawnymi. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczna i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości, jako postaw życia w społeczeństwie i państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego, tolerancji i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu przez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawieniu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

 

III Sylwetka absolwenta

Dążeniem Szkoły Podstawowej w Homrzyskach jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę:

·   kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,

·   zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,

·   szanuje siebie i innych,

·   jest odpowiedzialny,

·   zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,

·   zna i rozumie zasady współżycia społecznego,

·   jest tolerancyjny,

·   korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,

·   jest ambitny,

·   jest kreatywny,

·   jest samodzielny,

·   posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce bezpieczeństwo własne i innych,

·   szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,

·   jest odporny na niepowodzenia,

·   integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.

 

 

 

IV Działalność wychowawcza obejmuje:

 

1.     Współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta.

2.     Kształtowanie systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych.

3.     Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych.

4.     Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną.

5.     Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów z nauczycielami i nauczycieli z rodzicami.

6.     Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów.

7.     Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców lub opiekunów poprzez stałą współpracę i wymianę doświadczeń.

8.     Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu.

9.     Przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej.

10.      Wspieranie edukacji rówieśniczej.

 

Działalność edukacyjna w szkole polega również na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

V Działalność profilaktyczna obejmuje:

 

1.       Wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych.

2.       Wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na zachowania ryzykowne.

3.       Realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia.

4.       Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia jako alternatywnej, pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby.

5.       Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków niebezpiecznych dla zdrowia.

6.       Doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej.

 

VI Struktura oddziaływań wychowawczych

 

1.   Dyrektor szkoły:

a)       stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,

b)       sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

c)       dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

d)       inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych  działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

e)       stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,

f)        współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,

g)       czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,

h)       nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

i)        nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

 

2.   Rada pedagogiczna:

a)       uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,

b)       opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,

c)       opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,

d)       uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,

e)       uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

 

3.   Wychowawcy klas:

a)       diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,

b)       rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,

c)       na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,

d)       przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,

e)       zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,

f)        są członkami zespołu wychowawców, zespołu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,

g)       oceniają zachowanie uczniów swojej klasy zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,

h)       współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami specjalnych potrzebach,

i)        wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

j)        rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,

k)       dbają o dobre relacje uczniów w klasie,

l)        podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,

m)     współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,

n)       podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.

 

4.     Zespół wychowawców:

a)       opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,

b)      analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,

c)       ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,

d)      przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,

e)       inne wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.

 

5.    Pedagog specjalny:

a)       diagnozuje środowisko wychowawcze,

b)       zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,

c)       współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,

d)       zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,

e)       współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,

f)współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.

 Priorytety wychowawczo- profilaktyczne dla I i II etapu edukacyjnego

 

I ETAP EDUKACYJNY – KLASY I-III

Obszar działań wychowawczych

Priorytetowe zadania do realizacji

Sfera fizyczna – edukacja zdrowotna

 

·     Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych,

·     Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej;

·     Kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia w aspekcie fizycznym i psychicznym;

·      Rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku;

·     Kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się

w sytuacjach zwycięstwa i porażki.

Sfera psychiczna – bezpieczeństwo, profilaktyka zachowań ryzykownych

 

·      Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych,

·      Kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych;

·      Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnych,

·      Kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów;

·      Przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych, bezpiecznego organizowania zajęć ruchowych i poruszania się po drogach;

·      Przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji;

·      Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy.

Strefa społeczna – budowanie relacji i kształtowanie postaw społecznych

 

·     Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych;

·     Kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł;

·     Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej;

·     Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi;

·     Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju;

·     Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na calu pomoc słabszym

i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.

Strefa aksjologiczna – kultura, przekaz norm i wzorów zachowań, kształtowanie osobowości, tożsamości

 

·     Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość

o język i kulturę wypowiadania się;

·     Kształtowanie umiejętności analizy prostych sytuacji wychowawczych, odróżniania dobra od zła;

·     Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu,

a także poszanowania innych kultur i tradycji,

·       Uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność;

·     Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego

i europejskiego dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci;

·     Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji;

·     Inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia;

·     Przygotowanie do radzenia sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów;

·     Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań;

·     Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji;

·     Kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania;

 

 

 

II ETAP EDUKACYJNY – KLASY IV-VIII

Obszar działań wychowawczych

Priorytetowe zadania do realizacji

 

KLASY IV-VIII

Sfera fizyczna – edukacja zdrowotna

·       Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.

·       Zachęcanie uczniów do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują.

·       Nabycie podstawowej wiedzy na temat stresu.

·       Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych,

·       Kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy oraz porady, kiedy zaczynają się trudności

i kiedy wybór jest ważny i trudny.

COVID

Sfera psychiczna – bezpieczeństwo, profilaktyka zachowań ryzykownych

 

·     Budowanie atmosfery otwartości i przyzwolenia na dyskusję.

·     Eliminowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów.

·     Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych.

·     Rozwijanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi.

·     Zwiększanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych.

·     Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania.

·     Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowe

i zdrowe zachowania.

·       Zapewnienie odpowiedniego wsparcia uczniom z Ukrainy

Strefa społeczna – budowanie relacji i kształtowanie postaw społecznych

·     Kształtowanie podstawy patriotycznych i obywatelskich.

-         znaczenie obchodów rocznic ważnych wydarzeń państwowych.

-         dbałość o miejsca pamięci narodowej.

-         budowanie właściwego wzorca patrioty i świadomego obywatela.

-         sumienne wykonywanie powierzonych obowiązków, odpowiedzialność za wyniki pracy, zachowania

·     Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi.

·     Uświadomienie uczniom potrzeby bycia tolerancyjnym wobec innych.

·     Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania.

·     Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb.

·     Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób oraz osób z innego państwa.

·     Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej.

·     Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat).

·     Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna, wspólnota).

·     Kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi, ich sposobów rozwiązywania problemów,

na nową wiedzę.

·       Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby, np. świadomości mocnych i słabych stron.

·       Rozwijanie świadomości roli i wartości rodziny w życiu człowieka.

·       Rozwijanie samorządności.

Strefa aksjologiczna – kultura, przekaz norm i wzorów zachowań, kształtowanie osobowości, tożsamości

·       Uwrażliwianie na kwestie moralne, kształcenie umiejętności właściwego, zgodnego z pojętymi normami, zachowania się w różnych sytuacjach życiowych.

·       Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia.

·       Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze.

·       Podnoszenie poziomu świadomego czytelnictwa,

·       Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów.

·       Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw.

·       Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji.

 

 

Zajęcia z wychowawcą

Nauczyciele dokonują wyboru tematyki stosownie do poziomu i zdiagnozowanych problemów wychowawczych w klasach. Zawierają je w swoich rocznych planach wychowawczych. Tematy lekcji mogą także proponować uczniowie, wychowawcy, rodzice. Wychowawca wspiera swoimi działaniami rodziców w procesie wychowania dziecka we wszystkich wymiarach - intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym. W celu uaktywnienia i integracji zespołu klasowego powinien zachęcać uczniów i współorganizować z nimi; różne imprezy klasowe – kulturalne, sportowe, wycieczki, wyjazdy do kina czy do teatru. Podejmować wspólne działania w zakresie edukacji prozdrowotnej, walki z nałogami – narkomanią, nikotynizmem i alkoholizmem poprzez udział w konkursach wiedzy o szkodliwości nałogów, tworzenie gazetek tematycznych, spotkania ze specjalistami z zakresu przeciwdziałania patologiom społecznym.

 Zadania wychowawczo- profilaktyczne w roku szkolnym 2022/2023

 

Lp.

Zadanie

Sposób realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne
i współpracujące

1.

Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i poza nią.

Nadzór nauczycieli

 podczas pełnionych dyżurów.

na bieżąco

 

nauczyciele i wychowawcy klas, dyrektor

Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się na terenie szkoły oraz w drodze do i ze szkoły.

na początku roku szkolnego i w trakcie roku

wychowawcy klas

 

Zapoznanie uczniów z regulaminami poszczególnych pracowni, bibliotek, korzystanie z obiektów sportowych.

na początku roku szkolnego

Nauczyciele

Zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw na przerwach śródlekcyjnych, w czasie wolnym podczas ferii i wakacji oraz podczas wycieczek szkolnych.

cały rok, w zależności od potrzeb

wychowawcy klas, nauczyciele dyżurujący

Zapoznanie uczniów z zasadami współżycia społecznego: pogadanki i warsztaty w klasach dotyczące norm społecznych, ich przestrzegania i respektowania.

na bieżąco

wychowawcy, pedagog,

Poznawanie zasad ruchu drogowego. Egzaminy na kartę rowerową.

wg programu

nauczyciel techniki

Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z komputera i Internetu. Zagrożenia związane z niewłaściwym użytkowaniem komputera – uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, ochrona przed niepożądanymi treściami oraz kontaktami z użytkownikami sieci internetowej (portale społecznościowe), cyberprzemoc.

wg programu

 

nauczyciel informatyki, wychowawcy klas, pedagog specjalny

Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy, postępowania w razie wypadku czy zagrożenia zdrowia.

wg programu

nauczyciele, nauczyciel edb

2.

Eliminowanie zachowań agresywnych 

i przemocy 

w szkole

Rozwijanie u uczniów umiejętności interpersonalnych.

na bieżąco

wychowawcy klas, pedagog specjalny

Zorganizować warsztaty dla uczniów na temat radzenia sobie w trudnych sytuacjach  i wzmacniania postaw asertywnych.

listopad

dyrektor, wychowawcy klas, pedagog specjalny

Przypomnienie ze Statutu Szkoły system kar i nagród. Kontrola zachowań pozytywnych  i negatywnych, bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych.

wrzesień/na bieżąco

wychowawcy

Spotkania zespołu wychowawczego.

w razie potrzeby

dyrektor, wychowawca, pedagog specjalny rodzic/opiekun prawny

Kształtowanie postawy szukania pomocy  u innych osób (np. rodzic, inny kolega, nauczyciel, pedagog, itp.)

 na bieżąco

nauczyciele i wychowawcy klas pedagog specjalny

3.

Rozwijanie umiejętności współżycia społecznego

Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego.

wrzesień/ październik

 

opiekunowie samorządu

 

Opracowanie klasowych kodeksów zachowania.

początek roku szkolnego

wychowawcy klas

Integrowanie zespołów klasowych – imprezy klasowe, wycieczki, wyjścia do kina,  itp.

na bieżąco

 wychowawcy klas

Uczenie sposobów porozumiewania się

w grupie rówieśniczej oraz rozwiązywania konfliktów, np. dyskusja, sztuka negocjacji – zajęcia psychoedukacyjne w klasach, rozmowy indywidualne.

 na bieżąco

nauczyciele i wychowawcy klas, pedagog  specjalny

Kształtowanie postaw tolerancji wobec osób odmiennych, słabszych, niepełnosprawnych itp.

 na bieżąco

nauczyciele i wychowawcy klas, pedagog specjalny

Podnoszenie kultury osobistej uczniów oraz dobrego zachowania w szkole i poza nią.

 na bieżąco

 

 

nauczyciele i wychowawcy klas pedagog specjalny

Uświadamianie rodziców o działaniach, jakie są podejmowanie w szkole, aby zapobiegać agresji i przemocy.

na bieżąco

Dyrektor, pedagog specjalny, wychowawcy klas

Kształtowanie postaw patriotycznych poprzez udział w uroczystościach szkolnych i czynne uczestnictwo w obchodach świąt narodowych.

 na bieżąco

nauczyciele i wychowawcy klas pedagog specjalny, rodzice

Zwrócenie uwagi na strój, nauka na pamięć tekstu całego hymnu państwowego. Uczenie szacunku wobec symboli narodowych. Poznanie historii

i tradycji własnego regionu.

na bieżąco

wychowawcy klas

Tworzenie gazetek tematycznych związanych z rocznicami ważnych wydarzeń.

na bieżąco

wychowawcy klas

4.

Rozszerzenie działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne

 

Wyrabianie nawyków estetycznych poprzez dbałość o swój wygląd zewnętrzny i higienę osobistą. Kształtowanie nawyków właściwego odżywiania się i ubierania – pogadanki.

na bieżąco

wychowawcy klas,

Uczestnictwo w programach promujących zdrowy styl życia:

·     w klasach I -V –„Owoce  w szkole”

”Szklanka mleka”

 

na bieżąco

wychowawcy  klas

Uczenie radzenia sobie z problemami okresu dojrzewania – pogadanki. 

na bieżąco

wychowawcy klas, pielęgniarka, nauczyciel WDŻ, pedagog specjalny

Diagnoza uczniów pod kątem problemów zdrowotnych.

Badania przesiewowe wśród wszystkich uczniów – badanie wad postawy.

wg terminarza badań

pielęgniarka szkolna, nauczyciel w-f

Przekazywanie uczniom i rodzicom informacji, sporządzanie gazetek tematycznych na temat zdrowego trybu życia.

na bieżąco

wychowawcy klas, pedagog specjalny

Właściwe organizowanie sobie dnia pracy i czasu wolnego. Propagowanie aktywności fizycznej.

na bieżąco

 

 

 

 

wychowawcy klas, nauczyciele wychowania fizycznego

Zajęcia edukacyjne dot. szkodliwości substancji psychoaktywnych - nikotyny, alkoholu oraz napojów  energetycznych.

na bieżąco

wychowawcy klas, pedagog specjalny, pielęgniarka

 

 

Wzmocnienie edukacji ekologicznej.

na bieżąco

dyrektor, wychowawcy klas, nauczyciele

5

Profilaktyka uzależnień

 

Kształtowanie postawy asertywności wśród uczniów i umiejętności odmawiania.

 na bieżąco

wychowawcy klas, pedagog specjalny,

Zajęcia dotyczące przeciwdziałaniu przemocy w Internecie,

uzależnienia od komputera, świadomego korzystania z komputera i portali społecznościowych, cyberprzemoc.

 na bieżąco

 

 

 

nauczyciel  informatyki, wychowawcy klas, pedagog specjalny,

 

 

Pedagogizacja rodziców w sprawie zagrożeń w sieci komputerowej.

grudzień

dyrektor, pedagog specjalny, wychowawcy

Rozpoznawanie problemu palenia papierosów i używania innych środków uzależniających.

na bieżąco

 

 

wychowawcy klas, pedagog specjalny

 Prowadzenie zajęć służących poznaniu swoich słabych i mocnych stron, przezwyciężaniu własnych kompleksów, poznanie źródeł stresu i radzenia sobie

z nim. 

na bieżąco

wychowawcy klas, pedagog specjalny,

6.

Podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie motywacji do własnego rozwoju, podniesienie poziomu czytelnictwa wśród uczniów.

 

Rozbudzanie ciekawości, zachęcanie i motywowanie uczniów do nauki poprzez stosowanie nowoczesnych technik i metod pracy z uczniem.

 w trakcie roku szkolnego

nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny

Rozwijanie umiejętności kreatywnego spędzania czasu wolnego oraz indywidualnych zainteresowań uczniów poprzez organizację różnorodnych zajęć pozalekcyjnych i imprez szkolnych.

w trakcie roku szkolnego

nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny

 Stwarzanie możliwości odniesienia sukcesu wszystkim uczniom, niezależnie od ich możliwości psychofizycznych.

 w trakcie roku szkolnego

 nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny,

Stworzenie możliwości rozwijania zainteresowań uczniom zdolnym poprzez ich udział w kółkach zainteresowań, konkursach, dostosowanie wymagań edukacyjnych do wyższych możliwości intelektualnych.

 na bieżąco

 nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny

Propagowanie czytelnictwa wśród uczniów- działania w ramach planu rozwoju czytelnictwa.

na bieżąco

 

 

nauczyciele, wychowawcy klas, bibliotekarze

Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów – prezentacja ścieżki kariery, wkładu własnej, systematycznej pracy.

na bieżąco

Nauczyciel doradztwa zawodowego, wychowawcy klas

Rozwijanie kompetencji informatycznych, matematycznych i przyrodniczych, poprzez organizację konkursów przedmiotowych i tematycznych.

na bieżąco

Nauczyciele poszczególnych przedmiotów

 

 

 

 

 

7.

Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19

Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów- organizacja zajęć wspomagających i rozwijających zainteresowania.

Na bieżąco

dyrektor, nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog specjalny

 

 

 

 

 Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

 

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

1. Obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian.

2. Analizę dokumentacji.

3. Rozmowy z rodzicami.

4. Wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli.

5. Sprawozdanie wychowawców z realizacji klasowych programów wychowawczych.

6. Wyniki ankiet.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej w Homrzyskach.